Wielkanocne potrawy z jaj

wtorek 12 kwietnia 2016
  • Z jaj można przygotować wiele smacznych, zdrowych i pożywnych dań (fot. foter.com)
    Z jaj można przygotować wiele smacznych, zdrowych i pożywnych dań (fot. foter.com)
Jaja kurze królują na naszych stołach od średniowiecza. Święta Wielkanocne są idealnym czasem, aby zachęcić dzieci do ich jedzenia, bowiem są one skarbnicą zdrowia. Nasze przepisy przypadną do gustu nawet niejadkom.

Jaja kurze są źródłem witamin A, E, K i D, których niedobór w diecie dzieci jest powszechny oraz ważnych kwasów omega 3 i wreszcie wszystkich aminokwasów egzogennych czyli tych niezbędnych do prawidłowego rozwoju naszych dzieci.

Jajeczne mufinki. Proste i łatwe w przygotowaniu, a przy tym bardzo pożywne. Do ich wykonania potrzebne będzie ciasto naleśnikowe, trochę bardziej gęste niż zwykle. Do przygotowanej masy należy dodać sezonowe warzywa, np. pomidory, rzodkiewkę, pieczarki i cebulę. Warzywa najpierw drobno kroimy, w razie konieczności podsmażamy. Do płynnej masy warto dodać łyżeczkę oliwy z oliwek, naturalne przyprawy i zieleninę. Całość wlewamy do brytfanki i wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na 15-20 minut. Gotowe! Takie mufinki można przygotować również na słodko, dodając zamiast warzyw owoce.

Faszerowane jaja. Jaja gotujemy na twardo, kroimy na pół i wyjmujemy żółtko. Wyjęte żółtko drobno siekamy i dodajemy łyżkę jogurtu naturalnego. Następnie kroimy warzywa i dodajemy do wcześniej przygotowanego farszu z żołtka i jogurtu. Składniki razem delikatnie mieszkamy i umieszczamy w wydrążonych jajach. Całość posypujemy zieleniną a na skorupce jaj rysujemy uśmiechnięte buzie. Smacznego!

Jajeczny dodatek do pieczywa. Do jego wykonania będziemy potrzebować 8-10 gotowanych na twardo jaj, 2 surowe jaja do związania masy, 2 razowe bułki czerstwe lub 100g bułki tartej,  mały jogurt naturalny, warzywa i przyprawy. Ugotowane jaja przecieramy na tarce do warzyw i dodajemy do nich bułkę tartą lub razowe bułki wcześniej starte na drobnej tarce, 2 surowe jaja, jogurt naturalny, drobno pokrojone warzywa, zieleninę i przyprawy. Wszystko razem mieszamy i przekładamy do foremki keksówki, wyłożonej uprzednio papierem do pieczenia. Do masy dodatkowo można dodać drobno pokrojony ser żółty, wędzonego łososia lub domową szynkę. Pieczemy przez godzinę w piekarniku nastawionym na 180 stopni.

*Dietetyczka i wykładowca w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.

Kategoria: Przepisy

Zobacz także

Na zajączka

Zajączek nie jest aż tak hojny, jak Dzieciątko, nie znaczy to jednak, że prezenty od niego mają być nudne. Nasze propozycje na wielkanocne upominki absolutnie takie nie są. Zobaczcie.

Wielkanoc, pierwsza komunia.... Jaki prezent wybrać?