Jak wspierać rozwój przedszkolaka
Stały rytm życia – adekwatna ilość oraz jakość snu, aktywności i posiłków oraz jasno określone zasady i rytuały zapewniają dziecku przewidywalność oraz dają poczucie bezpieczeństwa. Stała kolejność aktywności dziecka (dziecko rano wstaje, korzysta z toalety, je śniadanie, ubiera się, bawi się lub idzie do przedszkola) uczy je samodzielności, pomaga zapamiętać czynności związane z samoobsługą, daje informację czego dziecko może oczekiwać w ciągu dnia. Dodatkowo jasne zasady przestrzegane na co dzień, dotyczące miejsca spożywania posiłków i czasu na zabawę, pomagają w organizacji aktywności dziecka oraz pomagają uniknąć zbędnych napięć ze strony dzieci i rodziców (np. dziecko wie, że najpierw je posiłek w jadalni, a potem może oglądnąć w pokoju bajkę, zamiast oglądania bajki podczas spożywania posiłku).
Każde dziecko jest inne
Każde dziecko ma indywidualne zapotrzebowanie na sen, aktywność i pożywienie. Warto obserwować potrzeby dziecka w tym zakresie i indywidualnie dostosowywać ich zaspakajanie. Dzieci energiczne i ruchliwe skorzystają po powrocie z przedszkola na zajęciach umożliwiających im aktywność fizyczną, na przykład uczestnicząc w grupowych zajęciach sportowych, podczas których będą mogły wyładować energię oraz nauczyć się zasad zabawy w grupie. Natomiast dzieci, które po całodniowym pobycie z przedszkola przychodzą zmęczone, senne, skorzystają z regenerującej drzemki lub zajęć wyciszających, na przykład słuchania bajek.
Miłość najważniejsza
Nade wszystko dziecko potrzebuje bezwarunkowej miłości i akceptacji rodziców, która kształtuje właściwy jego stosunek do samego siebie. Mały człowiek potrzebuje czuć się ważny, wartościowy i kochany przez swojego rodzica. Daje to poczucie, że miłość mamy i taty jest stała i niezależna od zachowania dziecka. Ciepły i stabilny dom daje spokój i wytchnienie po całodniowym pobycie w przedszkolu, który może być dla malucha przeładowany aktywnościami. Wiele dzieci ma potrzebę spędzenia reszty dnia wśród bliskich osób w spokoju i umiarkowanej ciszy. Tak spędzane popołudnia bardzo zbliżają – wspólne gotowanie, sprzątanie, rysowanie lub zabawa może być czasem twórczym. Bycie z dzieckiem pomaga mu radzić sobie z emocjami i przeżyciami z przedszkola, wzmacnia poczucie bezpieczeństwa oraz kształtuje poczucie przynależności do rodziny.