Piramida zdrowia dla naszych pociech

czwartek 12 stycznia 2017
  • Po lewej - piramida żywieniowa z 2009 r., po prawej najnowsza - z 2016 r. (fot. IŻŻ)
    Po lewej - piramida żywieniowa z 2009 r., po prawej najnowsza - z 2016 r. (fot. IŻŻ)
Rok 2016 zaowocował pojawieniem się nowej „Piramidy żywieniowej i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży” zaprojektowanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Czym różni się ona od tej, która funkcjonowała przez 7 wcześniejszych lat? Porównujemy.

Piramida żywieniowa w prosty sposób przedstawia ideę żywienia, której realizacja daje szanse na sprawność intelektualną, fizyczną i zdrowie w dorosłym życiu. U jej podstawy znajdują się elementy niezbędne w codziennej diecie, a u szczytu – te o zalecanej najmniejszej częstotliwości spożywania. Jest ona dedykowana dzieciom i młodzieży od 4 do 18 lat.

Ruch najważniejszy

Autorzy nowej piramidy już w nazwie podkreślili, że prowadzenie zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży polega nie tylko na przestrzeganiu zasad zdrowego żywienia, ale również na codziennej aktywności fizycznej w szkole i poza nią. Podstawą piramidy żywieniowej, niezmiennie od 2009 roku, pozostaje więc regularna aktywność fizyczna.

Więcej warzyw i owoców

Tuż nad sportem znajdują się warzywa i owoce, a nie, jak było do tej pory, produkty zbożowe. Lata badań doprowadziły naukowców do wniosku, że jednak to warzywa i owoce powinny być najczęściej oraz w jak największej ilości spożywane przez dzieci. Piramida wyraźnie obrazuje, że w ciągu całego dnia, na 4 porcje warzyw i owoców, dziecko powinno zjeść – 3 porcje warzyw.

Buszujący w zbożu z mlekiem pod nosem

Produkty zbożowe znalazły się tym razem na drugim piętrze. W odróżnieniu od poprzedniej piramidy, zwrócono szczególną uwagę na spożywanie: chleba, makaronu, ryżu, kasz oraz płatków pełnoziarnistych (razowych).  Przetwory mleczne pozostały na niezmienionym, trzecim poziomie. Oznacza to, że w codziennej diecie dziecka powinno znajdować się mleko i/lub jego przetwory, takie jak: jogurt naturalny, kefir, w mniejszych ilościach ser.

Mniej mięsa i tłuszczów zwierzęcych

Ryby, chude mięso, nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, soczewica, ciecierzyca, bób, soja) oraz jaja plasują się wytrwale na przedostatnim – czwartym piętrze piramidy żywienia. Umieszczenie na ostatnim piętrze butelki z olejem roślinnym, a także orzechów oraz łyżki oliwy z oliwek sugeruje istotną dominację tych tłuszczów nad tłuszczami zwierzęcymi.

Biała śmierć idzie w odstawkę

Nowa piramida, podobnie jak piramida z 2009 roku, zaleca unikanie spożywania przez dzieci soli, dodaje jeszcze, że także cukier powinien iść w odstawkę. Piramidy są zgodne co do konieczności pojenia dzieci i młodzieży źródlaną lub mineralną niegazowaną wodą. Powinniśmy ją podawać do każdego posiłku i między posiłkami.
Zatem, Rodzice, nie pozostaje nam nic innego, jak zastosować się do powyższych zaleceń i umożliwić naszym dzieciom zdrowy rozwój i start w dorosłe życie.
 

*Dietetyk kliniczny.
 

Kategoria: Zdrowie

Zobacz także

Bardzo ważny jest odpowiedni pojemnik na drugie śniadanie i przekąski (fot. sxc.hu)

Przygotowując pociechę do szkoły staramy się o wszystkim pamiętać. Obok podręczników, zeszytów, przyborów szkolnych powinniśmy zadbać również o to, aby spakować dziecku coś pożywnego. Anna Brończyk-Puzoń, dietetyczka, wykładowca akademicki ma dla nas kilka propozycji na pyszne, kolorowe i zdrowe przekąski.

Zacznijmy od odpowiednich opakowań. Ich asortyment jest obszerny: od przezroczystych, po te kolorowe z ukochanymi bohaterami bajek naszych dzieci. Pozwólmy, aby wybór dokonał nasz uczeń. Tym sposobem będziemy mieli większą szanse, że przygotowane przez nas posiłki zostaną zjedzone z apetytem.

8 pomysłów na zdrowe przekąski szkolne