Co jeść, by wzmocnić układ odpornościowy?

poniedziałek 4 grudnia 2017
  • Odpowiednia dieta wzmocni nasz system immunologiczny (fot. foter.com)
    Odpowiednia dieta wzmocni nasz system immunologiczny (fot. foter.com)
Zima to czas przeziębień i grypy. Co zrobić, by nie zachorować? Jest kilka naturalnych produktów, które doskonale wzmacniają system immunologiczny organizmu.

To, czy mechanizmy odpornościowe funkcjonują prawidłowo, zależy od: uwarunkowań genetycznych, wieku, stanu zdrowia, ilości stresu w codziennym życiu, aktywności fizycznej oraz diety. To co jemy ma bowiem istotny wpływ na to, jak funkcjonuje nasz organizm, czy potrafi bronić się przed bakteriami, grzybami i wirusami. Ważne, by każdego dnia dostarczać mu odpowiedniej dawki: energii, składników odżywczych, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (z grupy omega-3 i omega-6), mikro– oraz makroelementów i witamin.

W codziennym jadłospisie powinny znaleźć się zatem: świeże warzywa i owoce – tylko sezonowe, produkty pełnoziarniste – kasze, mąki, makarony, pieczywo, produkty  bogate w pełnowartościowe białko – mięso, ryby, nabiał, jaja oraz, co najmniej, 2 litry niegazowanej wody mineralnej lub źródlanej.

Zimową porą warto sięgać po: sok z granatu – źródło polifenoli, antyoksydantów oraz fitohormonów, które mają bardzo korzystne oddziaływanie na system odpornościowy organizmu.

Naturalnym probiotykiem, niezależnie od pory roku są kiszonki – kiszona kapusta, czy ogórki to bogactwo kwasu mlekowego, który wpływa na wzmocnienie układu immunologicznego, chroniąc nas w ten sposób przed chorobami.

Jeśli, pomimo prawidłowo zbilansowanej diety i odpowiedniej dawki ruchu na świeżym powietrzu, zdarzy się, że nasza odporność zostanie „naruszona” przez infekcję – warto sięgnąć po naturalne antybiotyki, takie jak: czosnek, cebula, herbatka z miodem, malinami i/lub imbirem, napar z suszonych kwiatów lipy.

*Autorka artykułu jest dietetykiem klinicznym.

 

 

 

Kategoria: Zdrowie

Zobacz także

Jest kilka sposobów, dzięki którym nasza pociecha polubi warzywa (fot. sxc.hu)

Warzywa uzupełniają naszą dietę w cenne składniki odżywcze, wodę i błonnik. Warto, aby pojawiły się w diecie naszych pociech już od najwcześniejszych miesięcy. Co zrobić, aby dzieci chętniej po niej sięgały? Anna Brończyk-Puzoń, dietetyczka i wykładowca w Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach podpowiada.

Dziecko i warzywa - 7 kroków do sukcesu