Dzieciaki biorą sprawy w swoje ręce i upiększają szkołę
Alicja Szozda z Domu Kultury w Rybniku-Boguszowicach i Aleksandra Eichler z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 14 w Rybniku oraz 20-osobowa grupa uczniów klas V i VI popielowskiej podstawówki spróbują zmienić przestrzeń wokół swojej szkoły, by uczynić ją ciekawą, atrakcyjną i mniej archaiczną. Wszystko w ramach projektu "Lepsze noty – sztuka wspólnoty".
W maju br. na potrzeby projektu została przeprowadzona lekcja-rozmowa o domach kultury i kulturze w ogóle. Okazało się, że dzieci miewają problem z utożsamianiem się ze swoim najbliższym otoczeniem, a dom kultury kojarzy się im sztampowo. Zapytane o to, co chciałyby zorganizować najczęściej wskazały na eventy odbywające się poza budynkiem szkoły. Stąd też wziął się pomysł na projekt, w którym przeprowadzone zostaną warsztaty, plenery artystyczne, wizyty w pracowniach rękodzieła, zabawy terenowe i spotkania z inspirującymi ludźmi.
- Chcemy zaproponować uczniom wejście w rolę kreatorów przestrzeni wokół szkoły, proponując nieszablonowe rozwiązania – mówi Alicja Szozda, koordynatorka projektu. Spoiwem wszystkich działań będzie sztuka wspólnoty - community arts - rozumiana jako aktywność artystyczna oparta na współpracy lokalnej społeczności (w tym przypadku dzieci) z lokalnymi twórcami.
– Dzieci wezmą odpowiedzialność za przestrzeń wokół nich i pokażą innym, ale przede wszystkim sobie, że za pomocą szeroko pojętej sztuki można tę przestrzeń zmienić na lepsze – zapewnia Aleksandra Eichler, koordynatorka projektu. Zaplanowano wspólne działania takie jak: adaptację pieńków drzew, kolorowe sweterki na drzewa, murale czy instalację z drutu nawiązującą do herbu z miasta.
Śledzimy z zainteresowaniem ten projekt i mamy nadzieję, że więcej dzieciaków będzie mogło liczyć na tak ciekawe pomysły dorosłych, dzięki którym będą mogły zmieniać na lepsze swoje najbliższe otoczenie.