Ucz się skuteczniej! Techniki pamięciowe w szkolnej ławce cz. 3
Wizualizacja jest jedną z głównych zasad zapamiętywania – czyli wyobrażamy sobie to, co musimy zapamiętać. I tutaj – ciekawostka! Treningi pamięci często skupiają się na rozwijaniu i wzmacnianiu kreatywności – a nie umiejętności zapamiętywania, jakby mogło się wydawać.
Pierwszym krokiem w naszej metodzie haków liczbowych jest wyobrażenie sobie każdej cyfry (0-9) w formie symbolu wizualnego – może to być przedmiot, zwierzę, postać, potrawa, roślina. Ważne, aby kształtem lub znaczeniem przypominała cyfrę i była rzeczywista (stanowiła coś, co naprawdę istnieje).
Np. (skojarzenia autora): 1 – parasol, 2- łabędź, 3 – serce, 4 – krzesło, 5 – jabłko, 8 – bałwan.
Następny krok to „zakodowanie” daty na te właśnie symbole. Data 1852 to zatem: parasol, bałwan, jabłko, łabędź. I kiedy mamy już nasze kody wizualne, tworzymy z nich śmieszną, niesamowitą, żywą historyjkę – pod parasolem stał głodny bałwan. Niestety nie mógł dosięgnąć jabłka - wtedy pojawił się łabędź, zerwał jabłko i podzielił się z bałwankiem.
Dla młodszych dzieci może to być zabawna historyjka, bajka. Dla starszych – nawet komiks lub historia z dreszczykiem w tle.
Technika haków przede wszystkim jest wybierana przez niepoprawne gaduły, które lubią opowiadać, tworzyć opowieści – a nauka liczb czy wzorów jest dla nich prawdziwą udręką.
Powodzenia!
Więcej o szybszym zapamiętywaniu znajdziecie tutaj.
*Autorka artykułu jest trenerką technik pamięciowych i szybkiego czytania, właścicielką firmy szkoleniowej Lucky Mind.
Zobacz także

Rok szkolny na pełnych obrotach. Pojawiły się pierwsze kartkówki, sprawdziany i oczywiście – oceny. Jak zacząć ten semestr z lepszymi nawykami? Co można zmienić, aby ułatwić naukę i zmobilizować dziecko do samodzielnej pracy? Przedstawiamy kilka wskazówek, które można wprowadzić u siebie w domu.