Koniec z papierowymi legitymacjami szkolnymi
13 lipca 2024 r. szkoły będą wydawać uczniom wyłącznie e-legitymacje. Zmiana wynika z rozporządzenia z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, które wprowadziło obowiązek wydawania legitymacji w formie plastikowej karty.
Kto dostanie nową legitymację?
Legitymacje w formie papierowej, wydane do 12 lipca 2024 zachowują ważność do czasu zakończenia nauki przez ucznia w danej szkole. To oznacza, że nową plastikową legitymację otrzymają pierwszoklasiści lub uczniowie, którzy potrzebują duplikatu (np. zmiana szkoły, zgubiona legitymacja).
Legitymacja wielkości karty kredytowej
Nowy szkolny dokument będzie miał kolor różowy i format karty kredytowej. Pojawią się na nim zdjęcie ucznia, imię i nazwisko, data urodzenia, pesel, nazwa i adres szkoły, dane dyrektora szkoły, data wydania i numer legitymacji. Na tylnej stronie dokumentu znajdzie się informacja o uprawnieniu do ulg na przejazd środkami publicznego transportu, a pod nią 8 miejsc na naklejki holograficzne (ważność legitymacji).
Warunki korzystania z m-legitymacji
Zachowano dotychczasowe rozwiązania dotyczące legitymacji dla urządzeń mobilnych. M-legitymację można sprawdzić w aplikacji w smartfonie. Legitymacja potwierdza uprawnienia ucznia do korzystania ze zniżek, zawiera kolorowe zdjęcie oraz dane, takie jak imię, nazwisko, data urodzenia, nazwę i adres szkoły, datę ważności dokumentu. Warunkiem korzystania z m-legitymacji jest aktywna e-legitymacja lub papierowa legitymacja. Mogą otrzymać ją uczniowie rozpoczynający naukę od 1 września 2024 r. oraz uczniowie, którzy tę naukę w szkole realizują.
Nowe regulacje dotyczące e-legitymacji mogą oznaczać dodatkowe wydatki, szczególnie jeśli placówki zdecydują się na zakup drukarek i samodzielną personalizację kart, zamiast zlecania usług wyspecjalizowanym firmom — czytamy w „Dziennik Gazeta Prawna".