Jak wspierać dziecko w nauce czytania

czwartek 1 października 2015
  • Jak wspierać dziecko by nauczyło się czytać w łatwy i przyjemny sposób? (fot. foter.com)
    Jak wspierać dziecko by nauczyło się czytać w łatwy i przyjemny sposób? (fot. foter.com)
Sześciolatki, które rozpoczęły właśnie naukę w klasach pierwszych nie uczyły się czytać i pisać w przedszkolu, lecz będą musiały nabyć te umiejętności do końca roku szkolnego. Jak wesprzeć dzieci, by czytanie stało się dla nich przyjemnością, a nauka nie była wielkim trudem?
Przede wszystkim musimy pamiętać, że to opiekunowie mają największy wpływ na rozwój umiejętności małych dzieci. Dziecko, które dorasta w świecie liter, książek i papieru nie powinno mieć problemów z nabyciem umiejętności pisania i czytania.
 
Jednym z gadżetów, które mogą pomóc rodzicom we wzbudzeniu naturalnej dziecięcej ciekawości jest seria ”Gram z sówką Zuzią”. Nie tylko pozwoli ona zaznajomić się ze znakiem graficznym poszczególnych liter, ale rozwinie małą motorykę, z którą problem ma coraz więcej maluchów. W trakcie zabaw i rozmów maluszki poszerzą swoje słownictwo, mogą też zacząć zauważać związek poszczególnych znaków ze słowami i przedmiotami. Kilkulatek poznaje świat w trakcie zabawy, a my dorośli możemy zaproponować zabawy, które ułatwią mu w przyszłości szkolny start. Pamietajmy, że czytanie nie polega jedynie na nauce znaków graficznych liter. Wymaga ono umiejętności językowych, wzrokowych, słuchowych i poznawczych. Dlatego podsuwanie kreatywnych i edukacyjnych zabaw maluszkom jest tak ważne.
 
Gdy dziecko posiada już umiejętność rozpoznawania liter możemy przejść do pokazania dzieciom w jaki sposób składa się z nich całe słowa. Do nauki czytania (na każdym etapie) polecamy serię „Czytam sobie” wydawnictwa Egmont. Książki wydane w tej serii posiadają trzy poziomy trudności. W pierwszym znajdziemy jednozdaniowe teksty pod ilustracjami, sporo krótkich słów złożonych z podstawowych głosek oraz prostą fabułę. Kolejne poziomy to co raz więcej rozbudowanego tekstu oraz dodatkowe zadania sprawdzające czy czytelnik zrozumiał przeczytaną treść. Warto pamiętać, że czytać uczymy się z dzieckiem. Możemy czytać wspólnie, włączając stopniowo dziecko w czytanie co raz trudniejszych słów. Ważne by umiejętność składania liter nie pozbawiła dziecka radości wspólnego czytania z bliskimi. Zdobycie umiejętności czytania to wielki sukces dziecka i nie warto go karać obowiązkiem samotnej lektury. Przyjdzie czas, że intymne, samodzielne czytanie zostanie docenione przez dziecko, ale pozwólmy mu zadecydować kiedy ten czas nadszedł. Mój (prawie 7-letni) syn czyta dość płynnie proste książeczki – wieczorami on chwile czyta mi i nienarodzonemu jeszcze bratu, potem czytam ja. Jest dumny, gdy ma słuchaczy, ale gdy samodzielnie przegląda książki czyta jedynie nagłówki czy podpisy pod rysunkami. 
 
W chwili, gdy dziecko radzi sobie samodzielnie z prostymi tekstami, trzeba pamiętać, by podsuwać mu książki dostosowane do jego wieku i umiejętności. Warto wtedy sięgać po książki z dużym, dobrze rozmieszczonym tekstem, ładnymi ilustracjami i krótkimi rozdziałami. Czytanie ma rozwijać – nie ma więc powodu, by tekst był infantylny i banalny, z drugiej strony – nie można przesadzić z ilością rozwiniętych zdań i trudnego słownictwa. Dobrym wyborem w tym wypadku mogę być książki z serii „Duże litery” wydawnictwa Skrzat. Ciekawe, wciągające historie uszyte na miarę możliwości początkujących czytelników, które zrecenzujemy wkrótce.
 
Zapewniając dziecku dostęp do ciekawych książek, spędzając z nim czas i podsuwając mu zabawy wzbudzające jego zainteresowanie pewnego dnia zorientujemy się, że rozpoznaje ze słuchu pierwsze literki słów, zna wygląd swojego imienia i składa litery z napisów na produktach. Potem, już krok do radosnego czytania – bez żmudnej i trudnej nauki. 
Kategoria: Porady ekspertów