Z grą przez 1050 lat polskiej historii

czwartek 22 września 2016
  • "Ale historia!" to quiz historyczny od wydawnictwa Granna (fot. Ewelina Zielińska)
    "Ale historia!" to quiz historyczny od wydawnictwa Granna (fot. Ewelina Zielińska)
  • Na kartach z pytaniami znajdują się też zdjęcia - całość jest bardzo estetycznie wykonana (fot. Ewelina Zielińska)
    Na kartach z pytaniami znajdują się też zdjęcia - całość jest bardzo estetycznie wykonana (fot. Ewelina Zielińska)
  • Plansza z mapą Polski i umieszczanie kart w odpowiednich regionach to świetne urozmaicenie quizu (fot. Ewelina Zielińska)
    Plansza z mapą Polski i umieszczanie kart w odpowiednich regionach to świetne urozmaicenie quizu (fot. Ewelina Zielińska)
  • "Ale historia!" to quiz historyczny od wydawnictwa Granna (fot. Ewelina Zielińska)
    "Ale historia!" to quiz historyczny od wydawnictwa Granna (fot. Ewelina Zielińska)
1050 lat temu odbył się chrzest Polski, który pozwolił nam włączyć się do historii chrześcijańskiej Europy. Wydawnictwo Granna wydało z tej okazji grę, która pozwoli Wam wyruszyć w podróż po zawiłej i niezwykle ciekawej historii naszego kraju.

„Ale historia!” to quiz historyczny dla 2-6 graczy od lat 12. W pudełku znajdziemy 180 kart ze zdjęciami, prawie 100 żetonów, planszę i instrukcję. Zaraz po otwarciu pudełka naszą uwagę przykuła fantastyczna planszą z mapą Polski, której kontury obrazują zmiany granic zachodzące na przestrzeni wieków. Cała gra wydana jest bardzo starannie i niebywale estetycznie, co jest sporym atutem.

W wariancie podstawowym jest to prosty quiz. Jeden z graczy ciągnie kartę, której temat próbuje dopasować do odpowiedniego regionu na mapie, za co może otrzymać 1 punkt. Następnie reszta graczy wybiera jedno z trzech pytań. Pierwsze jest najprostsze i wymaga odpowiedzi tak/nie, drugie to pytanie z trzema wariantami odpowiedzi, a trzecie jest pytaniem otwartym. Im trudniejsze pytanie tym więcej punktów możemy zyskać, a przy złej odpowiedzi stracić.

Wariant rozszerzony wprowadza ciekawy element kolekcjonowania kart z tych samych epok i regionów oraz specjalne żetony, które pozwalają nam np. zyskać dodatkowe punkty.

Sugerowany wiek graczy wyklucza z zabawy najmłodsze dzieci. Jest to zrozumiałe z powodu bardzo wysokiego poziomu trudności. Wydaje nam się jednak, że dwunastolatek wciąż będzie "strzelał" odpowiadając na większość pytań. W wypadku dzieci i dorosłych, którzy posiadają jedynie pobieżną wiedzę historyczną, gra będzie raczej okazją do nauki niż prostą rozrywką.

Co ciekawe, w wariancie rozszerzonym, świetnie bawimy się grając z siedmiolatkiem. Umiejętność czytania wystarczy by być pełnoprawnym graczem. Odpowiadanie na pytania za 1 i 2 punkty nie jest niemożliwe, a dodatkową szansą są punkty przyznawane za odpowiednie dobieranie kart. Wspólne rozmowy i poszerzanie tematów pozwala dzieciom na stopniowe orientowanie się w epokach i wydarzeniach, a zdjęcia na kartach pozwalają na kojarzenie ważnych postaci i miejsc. Gra ma ogromne walory edukacyjne i u miłośników historii świetnie się sprawdzi.

Jeśli lubicie historię i zdobywanie wiedzy to bez trudu wciągnięcie w tą grę dzieci. Duża liczba pytań sprawia, że rzadko się powtarzają, a gdy już dojdzie do powtórki to nietrudno zgadnąć kto ma najlepszą pamięć i najuważniej słucha.