Programowanie offline - zabawy na czas kwarantanny
Ministerstwo Cyfryzacji razem z Państwowym Instytutem Badawczym NASK organizuje cykl „Dwadzieścia minut z programowaniem”, w którym co drugi dzień, od 18 marca, będą publikowane ciekawe zabawy. Co ważne, nie będą do nich potrzebne smartfony, tablety czy komputery, a mimo to dziecko będzie poznawać pewne elementy programowania.
#zostanwdomu, baw się i ucz
- Czas kwarantanny to czas wyzwań dla każdego z nas. My też przyłączamy się do apelu #zostanwdomu, ale chcemy Państwu w tym pomóc. Przygotowaliśmy więc propozycję pakietu zabaw, które mogą stać się początkiem świetnej przygody z programowaniem - powiedział minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Zabawy, które proponujemy to nie tylko sposób na nudę, to też forma nauki przez zabawę i kolejna atrakcyjna propozycja na spędzenie czasu z bliskimi – dodaje szef MC. Nauka programowania jest inwestycją w przyszłość dziecka, ale nie tylko w tę zawodową. Poznając świat kodowania uczymy się logicznego myślenia, pracy w grupie, rozwiązywania skomplikowanych problemów, a to kompetencje, które przydadzą się każdemu, niezależnie od tego jaką droga zawodową pójdzie.
Pierwsza zabawa – geometryczne rysowanie
CO BĘDZIE POTRZEBNE?
Kartka papieru (najlepiej w kratkę)
Kredki
Ew. kostka do gry
ZASADY
Zabawa polega na wspólnym, naprzemiennym wypełnianiu kartki kolorowymi figurami geometrycznymi, np. trójkątami, kwadratami, prostokątami, kołami... Należy ustalić wcześniej z dzieckiem, jakie figury zna, ewentualnie zapoznać je z podstawowymi figurami, które będą punktem wyjścia do zabawy. Uczestnicy zabawy sami decydują, jaka to będzie figura, w jakim miejscu ją umieszczą, jaką będzie miała wielkość i kolor. Figury mogą nachodzić na siebie lub tylko ze sobą stykać. Dodatkowo można wprowadzić warunek, np. że nie można narysować tej samej figury dwa razy z rzędu albo wybór kształtu można pozostawić osobie, która aktualnie nie rysuje. W trakcie rysowania obserwujcie, czy Wasza praca nabiera kształtu, czy powstający z wielu figur rysunek zaczyna coś przypominać. Możecie także ustalić temat pracy lub zdać się na przypadek i swobodę interpretacji powstającego „dzieła”.
Zabawę można urozmaicić, dodając do niej kostkę do gry. Ustalcie, jaką figurę geometryczną będzie oznaczała konkretna liczba oczek na kostce. Np. 1 – koło, 2 – prostokąt, 3 – trójkąt,4 – kwadrat, 5 – pięcioramienna gwiazda, 6 – sześciobok. Taki zestaw to nasze dane, które podczas rzutu kostką będą losowane.
Zabawy są publikowane na stronie www.koduj.gov.pl.