Znalazła sposób na zdalne nauczanie
Na co dzień prowadzi zajęcia rewalidacyjne w Niepublicznej Specjalnej Szkole Podstawowej „Arka Noego” w Katowicach. Jest również wychowawczynią klasy drugiej. W okresie kwarantanny jej lekcje online zostały docenione w ogólnopolskim konkursie: „Interaktywne lekcje z klasą – mój sposób na zdalne nauczanie!”. Spośród 60 nadesłanych zgłoszeń wyróżniono dziewięciu autorów lekcji, którzy otrzymali nagrody. Przyznano także nagrodę specjalną. Ta ostatnia trafiła w ręce Katarzyny Mrówki.
Kreatywne lekcje online
Konkurs dla nauczycieli polegał na stworzeniu lekcji multimedialnych w bezpłatnym narzędziu e-Kreda. Przy ocenie oprócz poziomu merytorycznego była brana pod uwagę także kreatywność jej autora. Wyróżniona lekcja katowickiej nauczycielki nosi tytuł „Trening umysłu” i zawiera ćwiczenia rozwijające pamięć, wzmacniające logiczne myślenie i koncentrację uwagi.
Odpowiedź na potrzeby ucznia
Znalezienie ciekawego sposobu na lekcje online dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nie jest łatwe. - Po wprowadzeniu nauczania zdalnego, poszukiwałam rozwiązań kształcenia na odległość, które będzie najlepiej odpowiadać potrzebom moich uczniów. Platforma e-Kreda umożliwia mi tworzenie w pełni interaktywnych zasobów edukacyjnych. Mogę nagrać czytany tekst, następnie omówić go, a potem zachęcić uczniów do rozwiązywania zadań, które uwzględniają ich indywidualne możliwości. Uczniowie pracując na komputerze czy tablecie rozwijają swoje kompetencje cyfrowe, a to przecież jedna z kluczowych umiejętności naszych czasów. Tak przygotowane lekcje umożliwiają mi realizacje programu nauczania – opowiada Katarzyna Mrówka.
Samodzielność
Przyznaje również, że największym wyzwaniem jest prowadzenie zajęć w taki sposób, aby uczniowie chociaż w części realizowali je samodzielnie. - W przypadku naszych uczniów nigdy nie będzie to możliwe w pełni, a pomoc rodzica jest nieoceniona, ale staram się zwiększać ten zakres – tłumaczy.
Koronawirus a niepełnosprawność intelektualna
Przekaz musi być dostosowany do umiejętności uczniów z niepełnosprawnościami intelektualnymi. Dotyczy to każdego aspektu życia. Także tłumaczenia obecnej sytuacji związanej z epidemią koronawirusa. - W przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, a taką mają moi uczniowie, myślenie abstrakcyjne nie występuje. Występuje myślenie konkretne i obrazowe. Tylko to, co potrafią zrobić w konkretnym działaniu lub zobaczyć poprzez obraz, są w stanie przełożyć na myślenie. Tylko na takim poziomie możemy kierować przekaz i używać jak najprostszych słów, by tłumaczyć to, co się dzieje - mówi Katarzyna Mrówka.
Niepubliczna Specjalna Szkoła Podstawowa „Arka Noego” w Katowicach jest placówką bezpłatną. Więcej informacji znajdziecie na stronie www.fundacjaarkanoego.pl.