Alfabetyzm, czyli nauka czytania od podstaw w Mediatece
- środa 22 maja 2024 - poniedziałek 24 czerwca 2024
Technologia przekształca literaturę i edukację literacką, ale my tego przekształcenia jeszcze nie rozumiemy. Jak zorganizować edukację literacką gdy większość osób w wieku 15–25 lat czerpie wiedzę z YouTube’a, Facebooka, Instagrama i TikToka? Dlaczego w świecie hipnotyzujących i krótkotrwałych feedów warto zadbać o umiejętność głębokiego czytania i głęboką uwagę? Jak te kwestie są ze sobą powiązane? Te pytania stawiali sobie najpierw w wymiarze czysto teoretycznym, ale w końcu postanowili zająć się zagadnieniem maksymalnie praktycznie – Anna Cieplak i Michał Krzykawski, pomysłodawcy spotkań w sosnowieckiej Mediatece.
Jest źle. Aby nie było gorzej!
Alarmowym dzwonkiem powinno być ostatnie Międzynarodowe Badanie Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC) w zakresie czytelnictwa, które wskazało, że 15 proc. ludzi w wieku od 16 do 65 lat nie jest w stanie zrozumieć łatwego tekstu ani go zweryfikować. A chodzi o tak proste teksty jak ulotka informacyjna czy rozkład jazdy. - Od dwóch dekad udajemy, że wciąż potrafimy uczyć osoby, które nie umieją głęboko czytać. Nie umieją, nie dlatego, że są mniej inteligentne, lecz dlatego, że potencjał tej umiejętności jest osłabiany przez ekrany – podkreśla Michał Krzykawski, filozof techniki i współautor pomysłu. O tych zjawiskach porozmawiamy z wyśmienitymi autorkami i autorami: Magdaleną Bigaj (autorką książki „Wychowanie przy ekranie”), Pawłem Boguszewskim (neurobiologiem), Karoliną Lewestam (eseistką, pisarką, filozofką, autorką książki „Pasterze smoków. Rodzice kontra świat”), Tomaszem Stawiszyńskim (filozof, felietonista, autor książek „Ucieczka od bezradności” i „Reguły na czas chaosu”) i Markiem Szymaniakiem (reporterem, dziennikarzem, autorem książki „Zapaści”) – relacjonuje Krzykawski. - W ramach cyklu porozmawiamy o zmianach, jakim ulega nasza uwaga i czytelnictwo, ale przede wszystkim o tym, jak zmieniamy się MY – czytelnicy, nauczycielki, młodzież, pisarze – pod wpływem otoczenia cyfrowego i kształtujących je urządzeń. Chcemy odejść od przewidywalnej dyskusji o kanonie lektur szkolnych i skupić się na trosce o głęboką uwagę i przyszłość literatury. A także o nas samych – o założeniach cyklu opowiada Cieplak.
Od dyskusji do pisania
Akcja, która w sosnowieckiej Mediatece odbywać się będzie aż do wakacji, zakłada spotkania autorskie, a także bezpłatne, praktyczne warsztaty dla tych, którzy chcą rozwinąć się pisarsko pod okiem doświadczonych autorów. Warsztaty poprowadzi Anna Cieplak i graficzka Katarzyna Janota. Warsztaty są skierowane dla osób od 15 lat, obowiązują zapisy, decyduje kolejność zgłoszeń. Można się zgłosić mailowo do 19 maja, pisząc na adres: fundacja.wspoltworcza@gmail.com, w wiadomości podając tytuł „Warsztaty twórczego pisania” oraz swoje imię i adres e-mailowy.
Spotkania warsztatowe odbędą się: 22 i 29 maja oraz 12 i 18 czerwca w godz. 16-19. 19 czerwca o godz. 17.30 zakończą się spotkaniem otwartym i prezentacją prac.
Spotkania autorskie, które poprowadzą Anna Cieplak i Michał Krzykawski odbędą się:
- 24 maja (piątek), 17.30, „Wychowanie przy ekranie” - Magdalena Bigaj
- 11 czerwca (wtorek), 17.30, „Czy nasze dzieci mogą jeszcze czerpać siłę z książek?” - Karolina Lewestam
- 21 czerwca (piątek), 17.30, „Co znaczy być inteligentnym w dobie „sztucznej inteligencji”?” - Paweł Boguszewski i Tomasz Stawiszyński
- 24 czerwca (poniedziałek), 17.30, „Clickbaity, hiperuwaga, zmierzch prasy” - Marek Szymaniak
Projekt zorganizowała Fundacja Pracownia Współtwórcza we współpracy z zagłębiowską Mediateką oraz Centrum Badań Krytycznych nad Technologiami UŚ i Dwutygodnikiem. Został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.