Idziemy na grilla

czwartek 1 czerwca 2017
  • Potrawy z grilla mogą być nie tylko smaczene, ale i zdrowe dla naszych pociech (fot. fotlia)
    Potrawy z grilla mogą być nie tylko smaczene, ale i zdrowe dla naszych pociech (fot. fotlia)
Czy potrawy z grilla są zdrowe i bezpieczne dla dzieci? Jak je przyrządzić, żeby takie były? Na te pytania odpowiada Anna Brończyk-Puzoń, dietetyk, wykładowca w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.

Co grillować?

Grillować możemy prawie wszystko - od mięs po owoce morza. Dla dzieci najlepiej przyrządzić grillowanego indyka (najlepiej pierś, bez skóry), rybę (filet – najlepiej dusić go we własnym sosie w folii aluminiowej), owoce (grillowane banany lub jabłka mają wiele wartości odżywczych) lub warzywa ( np. bakłażany, ziemniaki w łupinkach). Nigdy nie wybierajmy gotowych, zamarynowanych produktów. Do ich przemysłowego przygotowania używane są składniki, które mogą spowodować zaburzenia żołądkowo-jelitowe i zwiększać ryzyko alergii. Marynatę najlepiej zrobić samemu, wybierając do tego celu dobrej jakości oliwę z oliwek i naturalne, roślinne przyprawy. Należy pamiętać o tym,  że do potraw dla dzieci nie powinniśmy dodawać soli!

Od jakiego wieku i jakie produkty grillowane można podawać małym dzieciom?

Mięso białe wprowadza się dzieciom w 7. miesiącu życia, a ryby w 9. - w wersji gotowanej i duszonej. Jednak potrawy z grilla podajemy dopiero rocznemu maluchowi. Roczne dziecko potrafi już gryźć i żuć pokarm, a jego przewód pokarmowy jest odpowiednio wykształcony do strawienia „cięższych” pokarmów.

Na czym grillować?

Zdecydowanie lepszym wyborem od węgla drzewnego będzie brykiet, który rozpala się wolniej, za to proces smażenia będzie dłuższy i bezpieczniejszy. Produkty nie ulegną spaleniu, tym samym nie będą dla naszych dzieci źródłem niebezpiecznych substancji. Co ważne - nie używajmy podpałek! Zawarte w nich substancje są szkodliwe nie tylko dla dzieci, ale również dla dorosłych. Do grillowania najlepiej używać specjalnie do tego celu przeznaczonych podstawek. Zabezpieczą one produkty przed paleniem się, jak również przed osadzaniem się dymu pochodzącego ze spalonego tłuszczu.

Co zrobić, aby taki posiłek był zdrowszy?

Grillowane potrawy najlepiej podawać z surówką lub sałatką. Wzbogacą one danie w witaminy i  biologicznie aktywne substancje pochodzenia roślinnego, które „zadbają” o zdrowie nasze i naszych pociech.

Kategoria: Porady ekspertów

Zobacz także

Jest kilka sposobów, dzięki którym nasza pociecha polubi warzywa (fot. sxc.hu)

Warzywa uzupełniają naszą dietę w cenne składniki odżywcze, wodę i błonnik. Warto, aby pojawiły się w diecie naszych pociech już od najwcześniejszych miesięcy. Co zrobić, aby dzieci chętniej po niej sięgały? Anna Brończyk-Puzoń, dietetyczka i wykładowca w Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach podpowiada.

Dziecko i warzywa - 7 kroków do sukcesu