Ucz się skuteczniej! Techniki pamięciowe w szkolnej ławce cz. 5
Technikę łańcuchową najbardziej lubią osoby, które mają zdolność do opowiadania historii. Jeżeli nie macie takich umiejętności - nie martwcie się, wszystkiego można się nauczyć - najlepiej poprzez ćwiczenia.
Ćwiczenie na rozgrzewkę
Wypróbuj kreatywne ćwiczenia, które pobudzą umiejętność budowania historii:
- „Poznańskie pingwiny” – tworzenie historii, gdzie wszystkie słowa występują na określoną literę.
- Łańcuch skojarzeń – wybierz dwa słowa, np. królewicz i wiadro – spróbujcie ułożyć historię tak, aby jedno z wybranych słów było początkiem, a drugie – zakończeniem.
- Wybierz około 10 losowych słów (rzeczowniki, przymiotniki, czasowniki), spróbuj ułożyć z nich historyjkę w określonej kolejności. Po kilku minutach spróbuj przypomnieć sobie słowa.
Jak tę technikę zastosować w szkole?
Kiedy Twoje zadanie polega na zapamiętaniu słów w określonej kolejności, możesz wykorzystać tą technikę i stworzyć historię. Pamiętaj, że im bardziej nieprawdopodobna i fikcyjna – tym lepiej. Mózg wychwytuje przede wszystkim informacje, które są w jakiś sposób świeże, nowe, ciekawe lub związane z emocjami, czyli śmieszne i wesołe. To tłumaczy, dlaczego trenerzy efektywnej nauki zawsze są w dobrym humorze! Ważna zasada: słowa w Twojej historii muszą być dokładnie w tej kolejności, która jest wymagana później przy sprawdzianie. Jeśli np. chcesz zapamiętać planety w kolejności, zdarzenia w Twojej historyjce muszą też zachować odpowiednią kolejność.
Na rozgrzewkę proponujemy 5 pierwszych ksiąg „Pana Tadeusza”:
Księga I – Gospodarstwo
Księga II – Zamek
Księga III – Umizgi
Księga IV – Dyplomatyka i łowy
Księga V – Kłótnia
Powodzenia!
Więcej artykułów o szybszym zapamiętywaniu znajdziecie tutaj.
*Autorka artykułu jest trenerką technik pamięciowych i szybkiego czytania, właścicielką firmy szkoleniowej Lucky Mind.