Ucz się skuteczniej! Techniki pamięciowe w szkolnej ławce cz. 2
Często spotykamy się z nowymi słowami… np. nauka języka obcego, nazwiska, adresy, trudne definicje. Niektórzy z Was pewnie powtarzają dane słowa wielokrotnie, aby je „utrwalić” (psycholodzy poznawczy powiedzieliby raczej: „zakodować”).
W takiej sytuacji również możecie skorzystać z mnemotechnik – kolejna, którą chcemy Wam pokazać to: Technika Słów Zastępczych (TSZ).
Nowe słowo wymaga od naszego mózgu większego wysiłku – nauczenie się nowego brzmienia, zapamiętanie słowa i jego znaczenia – masa roboty. Można jednak nieco oswoić i skrócić ten proces, znajdując podobieństwo – słowo zastępcze. Przykład?
El pollo - to po hiszpańsku kurczak. Z jakim polskim słowem możesz to skojarzyć? My wymyśliliśmy słowo polo (gra). Teraz wystarczy połączyć wszystkie elementy w jeden ciąg:
El pollo – polo - kurczak – Czy widzicie napuszonego, dumnego kurczaka, który gra w polo?
Wzór tej techniki zawsze wygląda podobnie. Najpierw wybieramy słowo, które chcemy zapamiętać. Następnie szukamy blisko brzmiącego (lub rymowanego) słowa, które już znamy. Na koniec łączymy wszystko jakim zabawnym skojarzeniem (np. sytuacją). Możemy oczywiście uzupełnić nasze skojarzenie odpowiednim rysunkiem.
A Wy – jakie słowa musicie zapamiętać? Macie już swoje skojarzenia? Życzymy udanych treningów.
Więcej o szybszym zapamiętywaniu znajdziecie tutaj.
*Autorka artykułu jest trenerką technik pamięciowych i szybkiego czytania, właścicielką firmy szkoleniowej Lucky Mind.
Zobacz także
Rok szkolny na pełnych obrotach. Pojawiły się pierwsze kartkówki, sprawdziany i oczywiście – oceny. Jak zacząć ten semestr z lepszymi nawykami? Co można zmienić, aby ułatwić naukę i zmobilizować dziecko do samodzielnej pracy? Przedstawiamy kilka wskazówek, które można wprowadzić u siebie w domu.