Jak ułatwić dziecku z autyzmem powrót do szkoły?

poniedziałek 2 września 2019
  • Dziecku z ASD pomogą proste ćwiczenia, które ułatwią funkcjonowanie w szkole (fot. mat. pixabay)
    Dziecku z ASD pomogą proste ćwiczenia, które ułatwią funkcjonowanie w szkole (fot. mat. pixabay)
Początek roku szkolnego to przejmująca chwila dla większości dzieci, a szczególnie stresująca może okazać się dla uczniów ze spektrum autyzmu. Bez względu na to, czy jest to pierwszy rok nauki naszej pociechy z ASD, czy powrót po wakacyjnym odpoczynku, warto zadbać o jego komfort i dobre samopoczucie w szkole.

Pamiętajmy, że nasze dziecko najczęściej czuje się bezpieczne, kiedy przebywa w środowisku znanym i przewidywalnym. Szkoła to miejsce nadmiaru bodźców i ludzi – dzwonek, różne zapachy, twarde krzesła – to wszystko może powodować frustrację, a w efekcie: trudności w utrzymaniu koncentracji i agresję.

Proste ćwiczenia

Pomogą one i ułatwią dziecku z ASD funkcjonowanie w szkolnej rzeczywistości.

 - Trudne zachowania w szkole to często efekt negatywnych emocji, nagromadzonych od rana. Pamiętaj, że wczesne wstawanie to pewna zmiana nawyku – dlatego też zwróć uwagę na to, aby zmiana codziennego harmonogramu dnia połączona była z odpowiednim wzmocnieniem – np. za samodzielne lub szybkie wstanie do szkoły dziecko otrzymuje od nas nagrodę (pochwałę lub inną wcześniej ustaloną aktywność). Z czasem oczywiście wygaszamy system nagród – jest on jednak potrzebny na początku wprowadzania aktywności, aby wzmocnić pożądane zachowanie.

 - Już od początku roku szkolnego przyzwyczajaj dziecko do nawyku odrabiania zadań domowych. Codziennie popołudniu zorganizuj krótkie, ciche zajęcie o tej samej porze. Może to być jakaś czynność, która sprawia radość Twojemu dziecku, mogą to być prace plastyczne, składanie modeli lub zabawa klockami. Ważne, aby odbywało się przy biurku, w ciszy i spokoju, o wcześniej ustalonych porach. Dzięki temu łatwiej będzie przenieść ten zwyczaj na codzienne odrabianie lekcji.

 - Jeśli szkoła przewiduje mundurki, zaproponuj dziecku, aby wcześniej przymierzyło i kilka razy ponosiło go w domu. Pamiętajmy, że dzieciom z ASD często towarzyszą zaburzenia integracji sensorycznej. Twardy materiał czy gryzące metki to pierwszy krok do nagromadzenia frustracji u naszej pociechy.

 - Odwiedź wraz z dzieckiem stronę internetową szkoły i przejrzycie wspólnie galerię zdjęć. Pokaż dziecku, z kim będzie miało zajęcia, jak wygląda dyrektor, pani w sklepiku i pani w bibliotece. To powinno trochę uspokoić naszego autystyka – ważne też, żeby wiedział gdzie jest gabinet pedagoga i psychologa, na wypadek gdyby działo się coś złego.

 - Postaraj się też przećwiczyć kilkukrotnie standardowe czynności, które należy wykonać w trybie roku szkolnego. Nawet, jeśli nie jest to pierwszy rok szkoły, warto przypomnieć np. o: przygotowaniu ubrań na następny dzień, zostawianie plecaka w ustalonym miejscu, zjedzenie drugiego śniadania itp.

 - Jeśli jest to pierwszy rok w szkole, w nowej klasie lub do grupy dołącza nowe dziecko, można zaproponować spotkanie integracyjnie, w znanym i bezpiecznym dla dziecka miejscu. Wtedy warto zaprosić dzieci, które są w gronie znajomych oraz nową osobę – tak aby nasza pociecha mogła oswoić się i podjąć próbę nawiązania relacji.

 - Możesz też zadbać o sferę towarzyską dziecka – przećwicz i przypomnij, jak można rozpocząć rozmowę. Np. „co porabiałeś w wakacje?”, „Gdzie się tak opaliłeś?”, „Masz fajną nową fryzurę!”. Takie gotowe scenariusze ułatwią dziecku powrót do szkolnej społeczności.

    *Ewa Bensz-Smagała, psycholog dziecięcy, właścicielka szkoły efektywnej nauki Lucky Mind.

    Kategoria: Porady ekspertów

    Zobacz także

    fot. pixabay

    Trwa gorączkowe poszukiwanie zeszytów, piórników, tornistrów. Czy zastanawialiście się jednak nad innym obszarem przygotowania dzieci do nowych wyzwań szkolnych? Przygotowanie umysłu jest równie ważne. Zobaczcie, jakie ćwiczenia pomogą usprawnić rozleniwiony wakacjami umysł. 

    Szkolna gorączka, czyli jak się przygotować i nie zwariować?