Nowy rok szkolny – nowy start, z nowymi zasadami
Koncentracja – czyli jak pomóc nie szkodząc?
Na każdym etapie edukacji pojawiają się obawy rodziców, związane z brakiem koncentracji u dziecka: nie może się skupić, ciągle się rozprasza, nie potrafi samodzielnie się uczyć.
Zanim podejmiecie decyzję o kolejnych formach wsparcia czy też dodatkowych zajęciach, warto sięgnąć po literaturę fachową, np. Szkoła Neuronów, M. Kaczmarzyk.
Warto spojrzeć na umiejętność koncentracji uwagi z perspektywy neurobiologii – skupienie uwagi to proces świadomy, wymagający wysiłku. Zatem jeśli dziecko jest zmęczone, zestresowane, głodne lub po prostu przebodźcowane, niestety nie znajdzie już zasobów na to, aby w skupieniu i ciszy pochylić się nad podręcznikiem.
Warto również dodać, że koncentracja uwagi ze względu na wysoki koszt energetyczny – jest procesem krótkotrwałym. Skupienie u dzieci w wieku szkolnym wynosi jednorazowo około 10-15 minut. Zatem najważniejsza zasada na koniec - dostosujmy oczekiwania i wymagania do biologicznych możliwości naszego dziecka!
*Autorka artykułu jest trenerką technik pamięciowych i szybkiego czytania, właścicielką firmy szkoleniowej Lucky Mind.
Strony
|